Aoife Kathleen Ahern

Aoife Kathleen Ahern, PhD, Spanish, Summa cum Laude; BA English, Honorary Award (Premio fin de Estudios-UNED); BA Hispanic Linguistics, is a tenured lecturer at the School of Education of the Complutense University of Madrid, where she teaches courses on language teaching methodology for young learners of English as a Foreign Language, and the teaching of literacy in EFL. She is the pedagogical coordinator of the English specialisation studies (Mención de Inglés) in the Primary Education Degree. Her experience in management includes the role of academic secretary of the Language Pedagogy Department (2012-17); she has acted as expert on evaluation committees for Spanish Agencies of the European Commission's Directorate General for Education and Culture, and for the Agency for Quality in Catalan Higher Education.

Google Scholar

Researchgate

 

Líneas de Investigación:

  • Second language literacy development and teaching.
  • The interaction between linguistically encoded meaning and pragmatics in communication
  • Second language teaching, learning, acquisition.

 

Grupos de Investigación:

  • Forum on Multilingualism and Literacy in Education - ForMuLE.

 

Proyectos de Investigación:

  • 2020-2023, Member of "Evidentiality, Perspectivisation and Subjectivisation at the Interfaces of Language (ƐPSILone), PGC2018-094223-B-C21, Ministerio de Economía y Competitividad (Spain).
  • 2016-19, Member of "The Semantics/Pragmatics Interface and the Resolution of Interpretive Mismatches" research project. (ref. FFI2015-64397-P, https://spirim.weebly.com/).
  • 2017-19, collaborator, Network of Excellence/ Red Temática de Excelencia SigGram-Significado y Gramática (ref. FFI2016-81750-REDT, https://sites.google.com/view/siggram17/inici).
  • 2013-2015, Member of "Semántica Procedimental y Contenido Explícito III" research project (FFI2012-31785).

 

Proyectos de Innovación Docente:

  • Coordinator of the 2020-2021 Service Learning project "Enseñanza multimodal y bilingüe: herramientas y actividades colaborativas para el refuerzo educativo", UCM, (ref.40, 2020).
  • Coordinator of the 2019-2020 Service Learning project "Leemos y escribimos en las lenguas de la escuela. Competencias y estrategias, lectura y escritura en español e inglés", funded by UCM (ref. 10, 2019).
  • Member of the Teaching Innovation project "Géneros y sociedad III: Gramática y significado para el éxito escolar", funded by UCM, 2019-20.
  • Member of the Teaching Innovation project "Géneros y sociedad II: Creación de una guía docente para la mejora de competencias letradas", funded by UCM (ref. 112, 2016-17).
  • Member of the Teaching Innovation project "Géneros y sociedad: propuesta interdisciplinar y transcultural para la enseñanza-aprendizaje de la lectura y escritura en la formación del profesorado", funded by UCM (ref. 128, 2015-16).

 

Publicaciones:

  • Escandell, V., Amenós Pons, J. y Ahern, A. (2020). Pragmática. Madrid: AKAL.
  • Ahern, A. y Hernando, A. (2020). Los trabajos de fin de grado en español y en inglés. Retos, y un intento de mejora, de la alfabetización académica en formación inicial de profesorado. Tendencias Pedagógicas 36, 9-24. Disponible en https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp2020_36_02.
  • A Ahern, J Amenós-Pons, P Guijarro-Fuentes (2020). "Future Tense Acquisition by French-Speaking Learners of L2 Spanish: Chronology, Conjecture and Concession", en P. Guijarro-Fuentes y C. Suárez (eds.), New Trends in Language Acquisition Within the Generative Perspective. Berlin: Springer. 27-48.
  • Amenós-Pons, J., Ahern, A. & Guijarro-Fuentes, P. (2019). "Feature reassembly across closely related languages: L1 French vs. L1 Portuguese learning of L2 Spanish Past Tenses". Language Acquisition 26 (2), 183-209.
  • Ahern, A., Amenós-Pons, J. & Guijarro-Fuentes, P. (2019). "Interpreting mood choice effects in L2 and L1 Spanish: empirical evidence and theoretical implications". Applied Linguistics Review 10 (4), 469-490.
  • Amenós-Pons, J., Ahern, A. y Escandell-Vidal, V. (2019). "Comunicación y cognición en ELE. La perspectiva Pragmática." Madrid: Edinumen.
  • Ahern, A., Whittaker, R. & Blecua, I. (2018). "Reading and Writing to Learn: A Principled Approach to Practice in CLIL/Bilingual Classes". E-Teals: an e-journal of Teacher Education and Applied Language Studies, 23-40.
  • Ahern, A. & Gorozanhov, A. (2018). "Information and comunication technologies in pedagogical practice (based on the experience of the School of Education at the UCM and the E-learning Centre at the MSLU)". Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Московский государственный лингвистический университет» 6 (797): 186-194.
  • Amenós-Pons, J. & Ahern, A. "La pragmática cognitiva: aportaciones para la formación de profesores de ELE" en Nikleva, D. (ed.) Necesidades y tendencias en la formación del profesorado de español como lengua extranjera. Berlin, Peter Lang: 177-202.
  • Ahern, A, Amenós-Pons, J. & Guijarro-Fuentes, P. "¿Cuánto hay de la L1 en la gramática de la L2? En torno al aprendizaje de los tiempos de pasado de lenguas próximas". In Herrera, F, y Sans, N. (eds.), Enseñar gramática en el aula de español. Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona: Difusión, 149-161.
  • Amenós-Pons, J., Ahern, A. & Esecandell-Vidal, V. "Del significado a la interpretación: gramática y pragmática". In Herrera, F, y Sans, N. (eds.), Enseñar gramática en el aula de español. Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona: Difusión, 95-106.
  • Amenós, J., A. Ahern & P. Guijarro-Fuentes. "L1 French learning of L2 Spanish past tenses: L1 transfer versus aspect and interface issues", Studies in Second Language Learning and Teaching, 7 (3), 489-515.

 

Propuesta de tesis:

  • Pragmatics and Second Language Teaching/Learning/Acquisition.
  • Literacy learning and pedagogy in first and second languages.
  • Disciplinary literacy in CLIL.
  • Multimodal literacy.